Vítek Novák

Jak portál Novinky.cz porušuje pravidla a podvádí čtenáře

23. 08. 2010 17:26:54
Politika, žurnalistika, byznys. Tři faktory ovlivňující veškeré dění na povrchu zemském. To, že se do sebe navzájem víc a víc zaplétají, ať už za účely více či méně bohulibými, snad netřeba nikoho přesvědčovat. Hrne-li se byznys do politiky, zpravidla to končí fiaskem a pořádným výpraskem od voličů. Hrne-li se ale byznys do žurnalistiky, lidé si toho většinou vůbec nevšimnou.
novinky.cz
novinky.cz

Typickým příkladem toho, jak zejména internetová média ustupují firmám, je publikování tzv. "PR článků". Pro ty, kteří tento pojem slyší poprvé v životě - firmy najímají reklamní experty na to, aby pro ně psali články, které se řídí jednoduchou poučkou: čtenář nesmí poznat, že se jedná o reklamní prezentaci, musí mít naopak pocit, že čte objektivní a pravdivou zprávu. Například výrobce prezervativů si nechá vytvořit článek o tom, jak stále více lidí dbá na bezpečnost při sexu. Do článku se poté umístí fotografie s logem oné společnosti a jejími výrobky, dále například citace jejího ředitele a nakonec i odkaz na jejich firemní e-shop. Poté již stačí schůzka se zástupci médií, kteří za poplatek tento článek zveřejní - i se všemi zmíněnými reklamními vychytávkami.

Tento způsob inzerce, jakkoli se to může zdát nefér vůči čtenáři, je stále oblíbenější. A to zejména proto, že je zdaleka nejúčinnější. Lidé si dnes již téměř nevšímají klasických blikajících bannerů. Chtějí informace. Chtějí články, chtějí senzaci.
Ovšem i pro PR články platí určitá pravidla. Pakliže se jimi média řídí, nevidím v jejich publikování problém - ať se nám to líbí nebo ne, i zpravodajské portály jsou firma jako každá jiná a proto má právo na to rozhodovat o sobě sama. Pokud by takový portál obsahoval pouze reklamu a PR články, nikdo by jej nečetl a brzy by zkrachoval. Ovšem zkrachoval by i v případě, že by publikování reklamy odmítal - právě ta je totiž často jejich jediným zdrojem příjmů. Proto v internetové reklamě nevidím nic špatného. Je to obor jako každý jiný.
Velký problém ale vidím v tom, když média ignorují již zmíněná pravidla pro publikování PR článků. Největším "expertem" v tomto oboru je portál Novinky.cz. Vem čert, že drtivou většinu jeho obsahu tvoří články, které jsou doslova ukradeny ze zahraničních tiskových agentur - například TENTO článek o čínských lavičkách, kde redaktorka neuvádí zroj a zprávu opsala (patrně za pomocí Google překladače) zřejmě ODTUD.
Za ještě větší prohřešek ale považuji to, že Novinky snad jako jediný velký zpravodajský web neoznačuje PR články. Je totiž pravidlem, že pokud je zveřejněn reklamní článek, je u něj napsáno, že se jedná o "reklamní sdělení". A to dostatečně viditelně, čitelně a výrazně. Novinky ale toto zcela ignorují a porušují tím pravidla, která stanovuje Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).
Jeden příklad za všechny - článek o motorových kosách, který si objednal Mountfield. Všimněte si několika "detailů" - pod každou fotkou je jako zdroj uveden Mountfield. To ale není vše. Pod článkem je podepsaná redaktorka Dana Novotná - když kliknete na její jméno, kde se ocitnete? Ano, správně - na stránkách Mountfieldu. Žádná Dana Novotná totiž neexistuje, je to smyšlená osoba. A co se čtenáři, kteří si tohoto podvodu všimnou? No, to je jednoduché - stačí u daného článku cenzurovat diskuzi. Nebo ji rovnou zrušit, jako je to v tomto případě. A je po starostech.
PR články nejsou na Novinkách nic neobvyklého. Vyhnout se jim je přitom velmi jednoduché - většina čtenářů Novinek přichází ze Seznam.cz. Zde mají Novinky svou rubriku. PR články jsou vždy na 4. a 5. pozici odshora. Stačí nahlédnout do ceníku reklamy, který je zpřístupněn všem.
V době psaní tohoto článku byl na 5. pozici PR článek Mercedesu, který patří na Novinkách mezi časté inzerenty - proto se tak často dočítáme o různých nejnovějších modelech této značky a jejich novinkách.
Propojení byznysu a žurnalistiky je nevyhnutelné a ke správnému fungování ekonomiky to patrně (bohužel) patří. Pravidla ale platí pro všechny a představovat si čtenáře jako stádo krotkých oveček, které snesou i to nejhrubší zacházení, se prostě nemusí vyplatit. Z těch oveček by se totiž jednoho dne mohly stát pořádně naštvané ovce, které svým pastýřům utečou za lepší a výživnější pastvou...

Tento způsob inzerce, jakkoli se to může zdát nefér vůči čtenáři, je stále oblíbenější. A to zejména proto, že je zdaleka nejúčinnější. Lidé si dnes již téměř nevšímají klasických blikajících bannerů. Chtějí informace. Chtějí články, chtějí senzaci.

Ovšem i pro PR články platí určitá pravidla. Pakliže se jimi média řídí, nevidím v jejich publikování problém - ať se nám to líbí nebo ne, i zpravodajské portály jsou firma jako každá jiná a proto má právo na to rozhodovat o sobě sama. Pokud by takový portál obsahoval pouze reklamu a PR články, nikdo by jej nečetl a brzy by zkrachoval. Ovšem zkrachoval by i v případě, že by publikování reklamy odmítal - právě ta je totiž často jejich jediným zdrojem příjmů. Proto v internetové reklamě nevidím nic špatného. Je to obor jako každý jiný.

Velký problém ale vidím v tom, když média ignorují již zmíněná pravidla pro publikování PR článků. Největším "expertem" v tomto oboru je portál Novinky.cz. Vem čert, že drtivou většinu jeho obsahu tvoří články, které jsou doslova ukradeny ze zahraničních tiskových agentur - například TENTO článek o čínských lavičkách, kde redaktorka neuvádí zroj a zprávu opsala (patrně za pomocí Google překladače) zřejmě ODTUD.

Za ještě větší prohřešek ale považuji to, že Novinky snad jako jediný velký zpravodajský web neoznačuje PR články. Je totiž pravidlem, že pokud je zveřejněn reklamní článek, je u něj napsáno, že se jedná o "reklamní sdělení". A to dostatečně viditelně, čitelně a výrazně. Novinky ale toto zcela ignorují a porušují tím pravidla, která stanovuje Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Standarty online reklamy najdete ta tomto odkazu.

Jeden příklad za všechny - článek o motorových kosách, který si objednal Mountfield. Všimněte si několika "detailů" - pod každou fotkou je jako zdroj uveden Mountfield. To ale není vše. Pod článkem je podepsaná redaktorka Dana Novotná - když kliknete na její jméno, kde se ocitnete? Ano, správně - na stránkách Mountfieldu. Žádná Dana Novotná totiž neexistuje, je to smyšlená osoba. A co se čtenáři, kteří si tohoto podvodu všimnou? No, to je jednoduché - stačí u daného článku cenzurovat diskuzi. Nebo ji rovnou zrušit, jako je to v tomto případě. A je po starostech.

PR články nejsou na Novinkách nic neobvyklého. Vyhnout se jim je přitom velmi jednoduché - většina čtenářů Novinek přichází ze Seznam.cz. Zde mají Novinky svou rubriku. PR články jsou vždy na 4. a 5. pozici odshora. Stačí nahlédnout do ceníku reklamy, který je zpřístupněn všem.ceník

V době psaní tohoto článku byl na 5. pozici PR článek Mercedesu, který patří na Novinkách mezi časté inzerenty - proto se tak často dočítáme o různých nejnovějších modelech této značky a jejich novinkách.


Propojení byznysu a žurnalistiky je nevyhnutelné a ke správnému fungování ekonomiky to patrně (bohužel) patří. Pravidla ale platí pro všechny a představovat si čtenáře jako stádo skotu se nemusí vždy vyplácet. Alespoň v to doufám.

Sdílet

Autor: Vítek Novák | karma: 16.63 | přečteno: 1648 ×
Poslední články autora